Education to Intercultural Dialogue
Educazione al dialogo interculturale
Enrique Banús
The essay follows the recommendations on the need of promoting education to intercultural dialogue included in the Declaration made by the Scientific Committee of the Symposium on Intercultural Dialogue organised by the European Commission in 2002 and tries to deepen in this topic by providing answers to two arising questions: Why education to intercultural dialogue? And how to educate to intercultural dialogue? Referring to the first question the author argues that intercultural dialogue means a change of paradigm in relation to the common way of approaching «the other» which has to be not only accepted, but done by the society. Since most of the intercultural dialogues are done on the street, education for daily life has to include education to intercultural dialogue. Regarding the modalities to educate for intercultural dialogue, the author concentrates on practice which has to be complemented by reflection and focuses on stories as pedagogical instruments. Showing how the acceptance of «the other» is included into the cultural mainstreams that have formed the European «common narrative heritage», the education to intercultural dialogue can be combined with the so needed transmission of the knowledge of this common cultural heritage.
Il saggio segue le raccomandazioni sulla necessità di promuovere l'educazione al dialogo interculturale presentate nella Dichiarazione fatta dal Comitato Scientifico del Simposio sul Dialogo Interculturale organizzato dalla Commissione Europea nel 2002 e cerca di approfondire tale argomento fornendo risposte a due domande contestuali: Perché l'educazione al dialogo interculturale? E, come educare al dialogo interculturale? In riferimento alla prima domanda l'autore argomenta che dialogo interculturale significa un cambiamento di paradigma in relazione al comune modo di approcciarsi all'altro, che non deve essere solamente accettato, ma fatto dalla società. Dal momento che la maggior parte dei dialoghi interculturali avvengono sulla strada, l'educazione quotidiana deve includere l'educazione al dialogo interculturale. In relazione alle modalità per educare al dialogo interculturale, l'autore enfatizza il ruolo della pratica che deve essere integrata dalla riflessione e pone l'attenzione sulle storie come strumenti pedagogici. Mostrando come l'accettazione dell'altro sia compresa nel mainstream culturale che ha formato «il patrimonio narrativo comune» europeo, l'educazione al dialogo interculturale può essere combinata con la necessaria trasmissione della conoscenza di questo patrimonio culturale comune.